Praca z dziećmi i młodzieżą jest moją pasją. Moim ulubionym elementem pracy jest wchodzenie do klas i prowadzenie tam warsztatów na godzinach wychowawczych. Na mojej stronie staram się dzielić z innymi nauczycielami czy wychowawcami przemyśleniami i radami.

Jak pracować z dziećmi i młodzieżą na godzinie wychowawczej? Oto kolejne sugestie:

Akceptuj wypowiedzi uczniów i ich punkt widzenia – jesteś nauczycielem, a nie wszechwiedzącą encyklopedią. Każde dziecko i dorosły ma prawo do własnego postrzegania świata na bazie swoich przeżyć. [Wyjątek oczywiście stanowią wypowiedzi agresywne i przemocowe]
Pamiętaj o różnorodności – pary! Grupy! Każdy sam! Na stojąco! Na siedząco! Szybko! Wolno! Niech każda lekcja będzie podzielona na dużo odmiennych od siebie elementów.
Uwzględnij potrzeby dzieci z różnymi preferencjami – wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy – każdy z nich zapamiętuje w inny sposób, więc najlepiej stosować na całej lekcji metody uwzględniające potrzeby wszystkich.
Zadawaj mnóstwo pytań – odpowiedzi uczniów pozwalają Ci obserwować jaką mają wiedzę na dany temat i które zagadnienia zwracają ich większą uwagę.
Ucz przez zabawę – są tematy, które można wspaniale poprowadzić nie wykładem, lecz zabawą. Ja np. współpracy uczyłam poprzez układanie się uczniów na krzesłach, z czego mieli świetny ubaw, a co potem było doszczętnie omówione.
Podążaj za grupą – plan działania to podstawa sukcesu, jednak trzeba podążać za tym, co robi grupa. Znaleźć w tym równowagę, by temat się nie rozkleił – ot, wyzwanie!
Bądź wzorem do naśladowania – zajęcia o paleniu po tym jak przyjdzie się z papierosa są moim zdaniem nie na miejscu. Podzielenie się jednak refleksją, że trudno żyć w tym uzależnieniu – zmienia już postać rzeczy.

Czy powyższe pomysły są dla Was przydatne? Ja stosuję je cały czas i dostaję feedback od podopiecznych, że bardzo cenią sobie takie podejście.