Są uczniowie, którzy podczas lekcji kręcą się non stop i trudno ich ogarnąć. Istnieją jednak tricki, które pozwalają ich w miarę ujarzmić. U niektórych działają w 100%, u innych mniej 🙂 Oto kilka rad!
Jak pracować z uczniem nadpobudliwym?

Uczeń powinien siedzieć blisko nauczyciela – najlepiej w pierwszej ławce
Trzeba go częściej kontrolować i spoglądać czy np. zapisał zadanie domowe
Dobrze jest spisać z nim indywidualny kontrakt współpracy – może być w obecności wychowawcy, rodzica, pedagoga etc.
Warto by uczeń wiedział ile ma czasu na zrobienie czegoś
Jeśli sytuacja pozwala taki uczeń może siedzieć koło dobrego ucznia, by zerkać do niego i sprawdzać czy dobrze pisze
Na stoliku ucznia nie powinno być żadnych rozpraszaczy i być czysto
Uczeń powinien mieć częstsze przerwy w zadaniach (zależy to oczywiście od kontekstu)
Uczeń nadpobudliwy potrzebuje dużo ruchu, więc może np. iść przepłukać gąbki czy mazać tablicę
Komunikaty kierowane do ucznia powinny być krótkie i konkretne
Uczeń powinien być przebadany w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i zarówno rodzice, jak i nauczyciele powinni się stosować do zaleceń w niej zawartych

Mam pełną świadomość, że sytuacja nie jest kolorowa, gdy goni nas podstawa programowa, a tych uczniów mamy w klasie wielu. Dużo zależy też od tego, z czego wynika nadpobudliwość ucznia – jeśli z braku jakichkolwiek zasad w domu – to będzie bardzo ciężko i może się okazać, że żaden z tych sposobów nie przyniesie rezultatu. Niekiedy łatwiej jest pracować z uczniami ze zmianami neurologicznymi w mózgu, proszę mi wierzyć. Jakieś przemyślenia? 🙂