Uzależnienie to przymus robienia czegoś, nałóg, który dominuje w życiu i wpływa na wszystkie jego sfery. Najczęściej w okresie gimnazjum nastolatki wpadają w uzależnienia, bądź eskperymentują z nimi. Mamy tutaj na myśli np. nikotynę, alkohol, narkotyki, a także uzależnienia behawioralne np. od grania na komputerze, od telefonu komórkowego czy stricte od facebooka.

W wieku nastoletnim naturalne jest to, że najważniejsza dla dziecka/nastolatka jest grupa społeczna. Zależy mu na tym, by czuć przynależność, nie byś samotnikiem bez przyjaciół.
Dlaczego nastolatki eksperymentują z nikotyną /narkotykami/alkoholem lub innymi rzeczami od których można się uzależnić?

Ulegają namowom kolegów i koleżanek -> warto wzmacniać postawy asertywne i uczyć dziecko jak odmawiać
Chcą przynależeć do grupy – > warto zastanowić się czy dana grupa, którą dziecko wybrało jest dla niego odpowiednia
Mają dużą ciekawość poznawczą -> warto tłumaczyć, że powiedzenie ‘wszystkiego w życiu trzeba spróbować’ to mit
Nudzą się -> warto zadbać, by dziecko miało pasję, zainteresowania. Lepiej, kiedy gra z kolegami w piłkę niż siedzi bezczynnie na boisku. Tutaj kłania się strategia alternatyw, czyli pokazanie dziecku jak inaczej może spędzić czas
Nie maja świadomości, że może się z tego zrobić ogromny problem -> warto rozmawiać z dziećmi i tłumaczyć, że np. palenie to nie jest nic dobrego, wręcz przeciwnie – traci się przy tym zdrowie i pieniądze
Mają do tego dostęp – czasami nastolatki są częstowani albo po prostu sami zabierają np. dorosłym z domu papierosy
Biorą przykład z innych – w rodzinach, gdzie rodzice czy inne bliskie nadużywają jakichś substancji, zwiększa się ryzyko, że dziecko również będzie mieć z tym problem. Warto rzucić nałóg albo przynajmniej nie palić np. przy dziecku
Myślą, że rozwiążą w taki sposób problemy -> należy pokazać zdrowe strategie rozwiązywania problemów
Chcą zaimponować innym – należy wzmacniać dobre strony dziecka i pokazać, że może zaimponować innym w dobry sposób
Chcą poczuć się dorośli –można powiedzieć dziecku, że palenie papierosów nie wynika z dorosłości, bo w dorosłości raczej troszczymy się o swoje zdrowie
Myślą, że nie potrafią się bawić np. bez alkoholu – takie przekonanie istnieje wśród młodych osób, jednak warto powiedzieć i pokazać, że alkohol nie jest koniecznością na spotkaniach ze znajomymi. Oczywiście trzeba mieć kontrolę nad tym z kim i gdzie spędza młoda osoba czas. Najlepiej jest wyznaczać granice gdzie uczeń może przebywać i do której godziny
Myślą, że poprawią sobie humor – warto pomóc nastolatkowi szukać konstruktywnych sposobów radzenia sobie ze stresem, np. poprzez sport

Jak widać, przyczyn jest bardzo dużo, warto wzmacniać poczucie własnej wartości u dziecka. Im większa będzie więź z rodzicami, tym mniej atrakcyjne będzie się wydawało dla nastolatków eksperymentowanie. Trzeba przede wszystkim rozmawiać, nim jeszcze pojawi się problem. Można tez przyjść na rozmowę do wychowawcy, pedagoga i psychologa szkolnego. Zawsze ktoś z nas jest w stanie pomóc i doradzić. Ponadto dużo informacji znajdziecie państwo na stronach internetowych. Nie wolno natomiast nigdy myśleć, że problem naszej rodziny nie dotyczy. Dotyczy nas wszystkich. Jakieś refleksje?