Wśród nauczycieli zwykło się mówić, że w każdej klasie/grupie znajdzie się chociaż jeden niepokorny uczeń. I mnie nie zdarzyło się pracować z grupą, która by kogoś takiego nie posiadała. Rzadko kiedy na pierwszy plan wyłania się pozytywny lider, częściej dowódca stada oddziałuje negatywnie na resztę.
Jak sobie radzić z trudnym uczniem? Oto kilkanaście sposobów:

Upominanie
Zwrócenie się po imieniu
Cięta riposta
Parafrazowanie
Ucięcie, np. ja mówię: „ten komentarz jest zbędny”
Żart
„Jak masz na imię? Królowa? Wasza wysokość, ręce i nogi proszę trzymać przy sobie”
Kiedy jedna moja uczennica rozpraszała wszystkich tańcząc powiedziałam do niej: „o, przedstawicielka Spice Girls, podejdź do mnie” i skończyła się wygłupiać 🙂
Czasem zignorowanie, lecz trzeba z tym uważać, bo może być uznane jako przyzwalanie
Formułowanie takich wypowiedzi jak:
„To, co zrobiłeś narusza nasze zasady”
„Popatrz na mnie” zamiast „nie patrz tam”
„Będziesz mógł iść do toalety, kiedy skończę” zamiast „nie możesz, bo dopiero zaczęłam mówić”
„Na podłodze leży papier” zamiast „jest bałagan”
„Rozmawiasz głośno”
„Kiedy mówisz głośno, inni nie słyszą mnie”
Ważne jest tutaj danie szybkiego, stanowczego feedbacku, mówienie konkretami i ukazanie co się dzieje.
Formułowanie takich pytań, jak:
„Co robisz?”
„Dlaczego rozmawiasz?”
„Co by było, gdyby wszyscy rozmawiali jak Ty?”
„Co powinieneś teraz zrobić?”
Łączenie pytań i odpowiedzi, np.:
„Paweł co robisz?” On np. odpowiada „nic”, wtedy my mówimy: „pracujesz bardzo głośno i przeszkadzasz”
Zwracanie uwagi niewerbalnie np. pokazujemy na zegarek lub na głowę, co oznacza, że uczeń ma zdjąć czapkę
„Spokojne blokowanie” – mówmy: „Kasia i Asia – popatrzcie na mnie”, one mówią np.„Ale one też gadają”, my wtedy powtarzamy polecenie spokojnie
„Częściowa zgoda”– mówimy np.”Zrób to i to”, uczeń mówi np. „Ale ja wolę teraz robić to i to”, wtedy mówmy: „wiem, że chciałbyś, ale teraz jest czas na to i to”

Oczywiście, wiele zależy od przyczyn zachowania. Ja pracuję z uczniami z poważnymi zaburzeniami psychicznymi, bardzo agresywnymi etc. i mogę powiedzieć, że niektóre z powyższych sposób też i na nich działają. Trzeba szukać rozwiązań nieustannie. A jakie Wy macie sposoby na trudnego ucznia? Piszcie!