Za co kochasz samego/samą siebie?
W wielu krajach na całym świecie dziś świętowane są Walentynki – dzień zakochanych. Tak, tak, wiem, że nie wszyscy je świętują. Nie w tym...
Jak powiedzieć dziecku o rozwodzie? Cz. II
Żadne dziecko według mnie nie powinno doświadczać rozwodu. Jest to dla niego zazwyczaj doświadczenie, które powoduje u niego szereg zmian i budzi trudne emocje....
Dlaczego nie możesz znaleźć pracy? Cz. II
-Co u Ciebie? Szukam pracy.
-O! Chcesz, chętnie Ci w tym pomogę, trochę się na tym znam!
-Nie, nie trzeba.
Takich rozmów odbyłam już kilkadziesiąt. Moja wyciągnięta...
Jak pracować z dziećmi i młodzieżą na godzinie wychowawczej? Porady –...
Praca z dziećmi i młodzieżą jest moją pasją. Moim ulubionym elementem pracy jest wchodzenie do klas i prowadzenie tam warsztatów na godzinach wychowawczych. Na...
Kilka przemyśleń o asertywności
Asertywność to temat mi bardzo znany i lubiany. Sama kiedyś byłam osobą nieasertywną, wypracowałam w sobie tę umiejętność. Dużo o tym czytam, prowadzę od...
Jak powiedzieć dziecku o rozwodzie, cz. III
Jak powiedzieć dziecko o rozwodzie pisałam już dla Was oraz . Dzisiaj kolejna porcja rad, które mogą okazać się przydatne rodzicom, które przekazują takie...
Przemoc pod tytułem ZANIEDBANIE
Było już o biciu (przemocy fizycznej), krzyczeniu i obrażaniu (przemocy psychicznej), a dziś porozmawiamy o zaniedbaniu. Jest to również forma przemocy.
Zaniedbanie – naruszenie obowiązku...
Jak rzucić palenie? Cz. II
Po pierwsze (jeśli jesteś palaczem) – zadaj sobie pytanie. Czy zamierzasz palić do końca swojego życia? Jeśli nie, to proszę powiedz – kiedy przestaniesz...
Uczeń trudny – jak sobie radzić? Cz. II
„Dyskusja na temat konfliktu, w której na zmianę raz my przekonujemy rozmówcę o naszych racjach, raz on przekonuje nas o swoich, sama staje się...
8 pytań, które możesz zadać dziecku, które coś przeskrobie
Nie ma dziecka, które by czegoś nie przeskrobało. Taka jest ich natura i nic tego nie zmieni. Wszyscy popełniamy błędy, a rola rodzica czy...
Cechy idealnego nauczyciela, cz. II
Nie ma nauczycieli idealnych, jednak są tacy, którzy robią dobrze swoją robotę. Sama mam w głowie dużo refleksji dotyczących tego, co powoduje, że jeden...
Jak zwiększyć samoocenę i poczucie własnej wartości? Cz. III
Żyjemy w czasach, w których szczególnie trzeba wierzyć w siebie, swoje umiejętności i wiedzieć co ma się w sobie dobrego. Możesz mieć dużo wspaniałych...
Po czym poznać, że psychoterapia jest skuteczna?
Kiedy przestaje nas boleć brzuch, noga, ząb – wiemy, że to, co zalecił lekarz jest skuteczne. Inaczej to wygląda, kiedy leczymy swoją cierpiącą duszę,...
Profilaktyka uzależnień u nastolatków
Uzależnienie to przymus robienia czegoś, nałóg, który dominuje w życiu i wpływa na wszystkie jego sfery. Najczęściej w okresie gimnazjum nastolatki wpadają w uzależnienia,...
Jak pracować z dziećmi i młodzieżą na godzinie wychowawczej? Porady –...
Godzina wychowawcza nie musi, a wręcz nie powinna być tylko sprawdzaniem usprawiedliwień i załatwianiem spraw organizacyjnych. Każdy nauczyciel wychowawca powinien na niej realizować potrzebne...
4 płaszczyzny komunikacji
Komunikacja to wszelkie formy porozumiewania się, tj. przekaz informacji przez język (komunikacja werbalna) i przez gesty, mimikę, intonację (komunikacja niewerbalna). Trzeba wiedzieć, że nawet...
Najlepsze nagrody dla dzieci za dobre zachowanie (a lista obowiązków)
Łatwiej nam karcić dzieci, niż chwalić. Niestety. Dużo szybciej widzimy w kimś to, co złe i nieprawidłowe, niż dobre. A jednak wzmocnienia pozytywne (nagrody)...
Jak zwiększyć samoocenę i poczucie własnej wartości? Cz. IV
Nasza samoocena kształtuje się już w dzieciństwie. Nieprawdą jest, że nie mamy na nią żadnego wpływu i nie możemy jej zmieniać. Jeśli podjąć wysiłek...
Jak pracować z uczniem nadpobudliwym?
Są uczniowie, którzy podczas lekcji kręcą się non stop i trudno ich ogarnąć. Istnieją jednak tricki, które pozwalają ich w miarę ujarzmić. U niektórych...
Jak stracić autorytet pierwszego dnia w szkole?
Jak to się dzieje, że niektórzy nauczyciele mają ogromny autorytet i uczniowie im (mówiąc kolokwialnie) nie podskakują, a inni pozwalają sobie wchodzić na głowę?...